SensoLandia

Trening umiejętności społecznych

Sensolandia Gabinet Terapeutyczny Gdańsk

Trening umiejętności społecznych

Trening umiejętności społecznych

To forma regularnego treningu grupowego, skierowanego do dzieci i młodzieży z szeroko rozumianymi trudnościami w zakresie interakcji społecznych. Mogą to być m.in: trudności w inicjowaniu oraz podtrzymywaniu relacji z rówieśnikami, wycofanie społeczne czy też trudności w regulacji emocji. Zajęcia mają charakter grupowy: od 2 do 5 osób. Dobór grup następuje na podstawie wieku, zgłaszanych trudności oraz mocnych stron dziecka. Uczestnicy zajęć mają okazję nauczyć się:

  • budowania relacji z dorosłymi i dziećmi
  • rozwijania zachowań adaptacyjnych do nowych sytuacji
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
  • radzenia sobie z emocjami
  • nawiązywania przyjaźni
  • umiejętności współpracy podczas zabaw grupowych

Dlaczego warto zapisać swoje dziecko na trening umiejętności społecznych

Warto zauważyć, że umiejętności społeczne rozwijają się stopniowo i wymagają praktyki oraz wsparcia ze strony dorosłych. Trening umiejętności społecznych dla dzieci może być realizowany poprzez różnorodne działania, takie jak gry i zabawy grupowe, dramatyzowanie, warsztaty dotyczące komunikacji, czy też edukacja emocjonalna i społeczna. Umiejętności społeczne pozwalają dzieciom efektywnie komunikować się z innymi, wyrażać swoje myśli i uczucia oraz słuchać innych. To kluczowy element budowania zdrowych relacji z rówieśnikami, rodziną i dorosłymi. Trening umiejętności społecznych pomaga dzieciom rozwijać empatię i zrozumienie dla uczuć i potrzeb innych osób. To umiejętność niezbędna do budowania empatycznych i wspierających relacji międzyludzkich.

Trening umiejętności społecznych
Trening umiejętności społecznych

Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów i regulacji emocji

Dzieci, które posiadają dobre umiejętności społeczne, potrafią lepiej radzić sobie z konfliktami i problemami interpersonalnymi. Potrafią skuteczniej negocjować, komunikować swoje potrzeby i szukać rozwiązań konstruktywnych. Trening umiejętności społecznych pomaga dzieciom rozwijać umiejętność kontrolowania swoich emocji oraz radzenia sobie z negatywnymi emocjami, takimi jak złość czy frustracja. Dzięki temu są one bardziej samodzielne i odporne na stres. Umiejętności społeczne są kluczowe nie tylko w relacjach interpersonalnych, ale także w szkole i przyszłej karierze zawodowej. Dzieci, które potrafią dobrze współpracować z innymi, komunikować się efektywnie i radzić sobie z wyzwaniami grupowymi, mają lepsze szanse na sukces zarówno w nauce, jak i w życiu zawodowym.

Co będziemy ćwiczyć na zajęciach?

Trening umiejętności społecznych dla dzieci może obejmować różnorodne aktywności i ćwiczenia, które pomagają im rozwijać umiejętności komunikacyjne, empatię, samoregulację emocji oraz radzenie sobie w relacjach z innymi. Oto niektóre z ćwiczeń, które terapeuci wykorzystują na treningu:

  • Dzieci mogą odgrywać różne sytuacje społeczne, takie jak przywitania, rozmowy, prośby czy rozwiązywanie konfliktów. Mogą również przejmować role różnych postaci, co pomaga im lepiej zrozumieć perspektywę innych osób.
  • Gry i zabawy, które wymagają współpracy, komunikacji i rozwiązywania problemów w grupie, są doskonałą formą treningu umiejętności społecznych. Można wykorzystać gry planszowe, gry zespołowe, gry ruchowe czy zabawy integracyjne.
  • Dzieci mogą wykonywać różne zadania, które pomagają im zrozumieć i odzwierciedlać uczucia innych osób. Może to obejmować opowiadanie historii, w których dzieci muszą rozpoznać emocje bohaterów, lub rysowanie obrazków przedstawiających różne emocje.
  • Dzieci mogą uczyć się technik radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami, takimi jak oddechowe ćwiczenia relaksacyjne, techniki wizualizacyjne, czy techniki myślenia pozytywnego.
Trening umiejętności społecznych
Trening umiejętności społecznych

Jak przygotować się do treningu umiejętności społecznych?

Przygotowanie się do treningu umiejętności społecznych wymaga starannego planowania i zrozumienia celów, które chcemy osiągnąć we współpracy z terapeutą. Bardzo ważne jest stworzenie przyjaznej i wspierającej atmosfery, która zachęci dzieci do aktywnego uczestnictwa i eksperymentowania z nowymi umiejętnościami społecznymi. Kluczowym jest, aby ćwiczenia były odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dzieci. Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne, dlatego ważne jest dostosowanie się do indywidualnych potrzeb i stylów uczenia się.