Trening umiejętności społecznych
Sensolandia Gabinet Terapeutyczny Gdańsk
Trening umiejętności społecznych
To forma regularnego treningu grupowego, skierowanego do dzieci i młodzieży z szeroko rozumianymi trudnościami w zakresie interakcji społecznych. Mogą to być m.in: trudności w inicjowaniu oraz podtrzymywaniu relacji z rówieśnikami, wycofanie społeczne czy też trudności w regulacji emocji. Zajęcia mają charakter grupowy: od 2 do 5 osób. Dobór grup następuje na podstawie wieku, zgłaszanych trudności oraz mocnych stron dziecka. Uczestnicy zajęć mają okazję nauczyć się:
- budowania relacji z dorosłymi i dziećmi
- rozwijania zachowań adaptacyjnych do nowych sytuacji
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
- radzenia sobie z emocjami
- nawiązywania przyjaźni
- umiejętności współpracy podczas zabaw grupowych
Dlaczego warto zapisać swoje dziecko na trening umiejętności społecznych
Warto zauważyć, że umiejętności społeczne rozwijają się stopniowo i wymagają praktyki oraz wsparcia ze strony dorosłych. Trening umiejętności społecznych dla dzieci może być realizowany poprzez różnorodne działania, takie jak gry i zabawy grupowe, dramatyzowanie, warsztaty dotyczące komunikacji, czy też edukacja emocjonalna i społeczna. Umiejętności społeczne pozwalają dzieciom efektywnie komunikować się z innymi, wyrażać swoje myśli i uczucia oraz słuchać innych. To kluczowy element budowania zdrowych relacji z rówieśnikami, rodziną i dorosłymi. Trening umiejętności społecznych pomaga dzieciom rozwijać empatię i zrozumienie dla uczuć i potrzeb innych osób. To umiejętność niezbędna do budowania empatycznych i wspierających relacji międzyludzkich.
Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów i regulacji emocji
Dzieci, które posiadają dobre umiejętności społeczne, potrafią lepiej radzić sobie z konfliktami i problemami interpersonalnymi. Potrafią skuteczniej negocjować, komunikować swoje potrzeby i szukać rozwiązań konstruktywnych. Trening umiejętności społecznych pomaga dzieciom rozwijać umiejętność kontrolowania swoich emocji oraz radzenia sobie z negatywnymi emocjami, takimi jak złość czy frustracja. Dzięki temu są one bardziej samodzielne i odporne na stres. Umiejętności społeczne są kluczowe nie tylko w relacjach interpersonalnych, ale także w szkole i przyszłej karierze zawodowej. Dzieci, które potrafią dobrze współpracować z innymi, komunikować się efektywnie i radzić sobie z wyzwaniami grupowymi, mają lepsze szanse na sukces zarówno w nauce, jak i w życiu zawodowym.
Co będziemy ćwiczyć na zajęciach?
Trening umiejętności społecznych dla dzieci może obejmować różnorodne aktywności i ćwiczenia, które pomagają im rozwijać umiejętności komunikacyjne, empatię, samoregulację emocji oraz radzenie sobie w relacjach z innymi. Oto niektóre z ćwiczeń, które terapeuci wykorzystują na treningu:
- Dzieci mogą odgrywać różne sytuacje społeczne, takie jak przywitania, rozmowy, prośby czy rozwiązywanie konfliktów. Mogą również przejmować role różnych postaci, co pomaga im lepiej zrozumieć perspektywę innych osób.
- Gry i zabawy, które wymagają współpracy, komunikacji i rozwiązywania problemów w grupie, są doskonałą formą treningu umiejętności społecznych. Można wykorzystać gry planszowe, gry zespołowe, gry ruchowe czy zabawy integracyjne.
- Dzieci mogą wykonywać różne zadania, które pomagają im zrozumieć i odzwierciedlać uczucia innych osób. Może to obejmować opowiadanie historii, w których dzieci muszą rozpoznać emocje bohaterów, lub rysowanie obrazków przedstawiających różne emocje.
- Dzieci mogą uczyć się technik radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami, takimi jak oddechowe ćwiczenia relaksacyjne, techniki wizualizacyjne, czy techniki myślenia pozytywnego.
Jak przygotować się do treningu umiejętności społecznych?
Przygotowanie się do treningu umiejętności społecznych wymaga starannego planowania i zrozumienia celów, które chcemy osiągnąć we współpracy z terapeutą. Bardzo ważne jest stworzenie przyjaznej i wspierającej atmosfery, która zachęci dzieci do aktywnego uczestnictwa i eksperymentowania z nowymi umiejętnościami społecznymi. Kluczowym jest, aby ćwiczenia były odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dzieci. Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne, dlatego ważne jest dostosowanie się do indywidualnych potrzeb i stylów uczenia się.