SensoLandia

SensoLandia - gabinet terapeutyczny stworzony z myślą o dzieciach

Terapia Integracji Sensorycznej

Sensolandia Gabinet Terapeutyczny Gdańsk

Terapia Integracji Sensorycznej

Terapia Integracji Sensorycznej

Nazywana inaczej „naukową zabawą” – to podejmowanie wszelkich działań, ćwiczeń i zabaw dążących do dostarczania i kontrolowania informacji sensorycznej, szczególnie informacji z układu ruchu, mięśni, stawów i skóry, w sposób dający dziecku możliwość sformułować odpowiednią reakcję na bodziec. Terapia prowadzona jest przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej w odpowiednio do tego celu przygotowanej pracowni wraz z wykorzystaniem specjalistycznych pomocy. Celem terapii jest odpowiednia stymulacja bazowych systemów sensorycznych, która ma wpływ na poprawę w funkcjonowaniu dziecka. Zajęcia mają charakter indywidualny.

Na terapię zapraszamy szczególnie dzieci, które wykazują:

  • niezgrabność ruchową, często potykają się
  • słabą równowagę
  • trudności z nauką jazdy na rowerze
  • trudności z koncentracją uwagi
  • lęk przed wysokością; niepokój, gdy muszą oderwać nogi od podłoża
  • trudności ze zrozumieniem poleceń
  • trudności z pisaniem
  • trudności w zachowaniu
  • nadmierną ruchliwość i nerwowość
  • zaburzony rozwój schematu ciała
  • trudności z naśladowaniem ruchu
  • trudności z czesaniem włosów, myciem głowy, obcinaniem paznokci
  • nadwrażliwość/podwrażliwość na bodźce słuchowe, dotykowe, węchowe

Czym jest terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej (SI) to rodzaj terapii stosowany w pracy z osobami, które mają trudności w przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Opracowana przez dr. Jean Ayres, SI skupia się na poprawie zdolności jednostki do przetwarzania i adaptacji do bodźców zmysłowych poprzez kontrolę i integrację różnych informacji sensorycznych. Terapia Integracji Sensorycznej zazwyczaj odbywa się pod opieką specjalistów, takich jak terapeuci zajęciowi, terapeuci ręki, fizjoterapeuci czy terapeuci mowy, którzy są wykwalifikowani do pracy z osobami z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Terapia Integracji Sensorycznej
Terapia Integracji Sensorycznej

Dla kogo jest terapia?

SI jest często stosowana u dzieci z diagnozą:

  •  zaburzeń ze spektrum autyzmu,
  • ADHD,
  • zaburzeń uczenia się,
  • innych zaburzeń rozwojowych.

Dzieci z zaburzeniami integracji i koncentracji uwagi potrzebują specjalistycznej pomocy, dlatego terapia SI jest prowadzona, aby poprawić jakość życia dziecka. Podczas sesji terapeutycznych dziecko wykonuje różne ćwiczenia i zabawy mające na celu rozwinięcie umiejętności integracji sensorycznej. Współpraca terapeuty z dzieckiem odgrywa kluczową rolę w procesie terapeutycznym, dlatego dzieci z zaburzeniami integracji i koncentracją uwagi powinny regularnie uczęszczać na sesje terapeutyczne. Dzięki odpowiednio dobranym technikom terapeutycznym, dzieci mogą osiągnąć postępy w codziennym funkcjonowaniu.

Integracja sensoryczna: Jak wygląda terapia SI?

Terapia Integracji Sensorycznej jest procesem kompleksowym, który wymaga zaangażowania zarówno dziecka, jak i terapeuty si. Efektywność terapii zależy od regularności sesji, zaangażowania w ćwiczenia domowe oraz współpracy z rodziną lub opiekunami, aby zapewnić spójne wsparcie w codziennym życiu.  Podczas sesji terapeutycznych dziecko jest wystawiane na różnorodne bodźce zmysłowe, takie jak dotyk, ruch, wzrok, słuch i propriocepcja. Terapeuta może wykorzystać specjalistyczny sprzęt terapeutyczny, gry, ćwiczenia ruchowe, opowieści sensoryczne i inne narzędzia, aby dostarczyć różnorodne doświadczenia sensoryczne.

Terapia Integracji Sensorycznej
terapia integracji

Efekty diagnozy i terapii

Na wstępie warto zaznaczyć i przypomnieć, że każda osoba jest inna, a efekty terapii SI mogą być bardziej subtelne lub wymagać dłuższego czasu w niektórych przypadkach. Dlatego też ważne jest kontynuowanie terapii z cierpliwością i zaangażowaniem, aby osiągnąć najlepsze możliwe wyniki. Tempo nabywania sprawności i koordynacji jest indywidualnym procesem, który będziemy przeżywać wspólnie z dzieckiem. Pamiętajmy, że mogą one mieć trudności z opanowaniem nowych zadań.