Terapia Integracji Sensorycznej
Sensolandia Gabinet Terapeutyczny Gdańsk
Terapia Integracji Sensorycznej
Nazywana inaczej „naukową zabawą” – to podejmowanie wszelkich działań, ćwiczeń i zabaw dążących do dostarczania i kontrolowania informacji sensorycznej, szczególnie informacji z układu ruchu, mięśni, stawów i skóry, w sposób dający dziecku możliwość sformułować odpowiednią reakcję na bodziec. Terapia prowadzona jest przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej w odpowiednio do tego celu przygotowanej pracowni wraz z wykorzystaniem specjalistycznych pomocy. Celem terapii jest odpowiednia stymulacja bazowych systemów sensorycznych, która ma wpływ na poprawę w funkcjonowaniu dziecka. Zajęcia mają charakter indywidualny.
Na terapię zapraszamy szczególnie dzieci, które wykazują:
- niezgrabność ruchową, często potykają się
- słabą równowagę
- trudności z nauką jazdy na rowerze
- trudności z koncentracją uwagi
- lęk przed wysokością; niepokój, gdy muszą oderwać nogi od podłoża
- trudności ze zrozumieniem poleceń
- trudności z pisaniem
- trudności w zachowaniu
- nadmierną ruchliwość i nerwowość
- zaburzony rozwój schematu ciała
- trudności z naśladowaniem ruchu
- trudności z czesaniem włosów, myciem głowy, obcinaniem paznokci
- nadwrażliwość/podwrażliwość na bodźce słuchowe, dotykowe, węchowe
Czym jest terapia integracji sensorycznej?
Terapia integracji sensorycznej (SI) to rodzaj terapii stosowany w pracy z osobami, które mają trudności w przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Opracowana przez dr. Jean Ayres, SI skupia się na poprawie zdolności jednostki do przetwarzania i adaptacji do bodźców zmysłowych poprzez kontrolę i integrację różnych informacji sensorycznych. Terapia Integracji Sensorycznej zazwyczaj odbywa się pod opieką specjalistów, takich jak terapeuci zajęciowi, terapeuci ręki, fizjoterapeuci czy terapeuci mowy, którzy są wykwalifikowani do pracy z osobami z zaburzeniami integracji sensorycznej.
Dla kogo jest terapia?
SI jest często stosowana u dzieci z diagnozą:
- zaburzeń ze spektrum autyzmu,
- ADHD,
- zaburzeń uczenia się,
- innych zaburzeń rozwojowych.
Dzieci z zaburzeniami integracji i koncentracji uwagi potrzebują specjalistycznej pomocy, dlatego terapia SI jest prowadzona, aby poprawić jakość życia dziecka. Podczas sesji terapeutycznych dziecko wykonuje różne ćwiczenia i zabawy mające na celu rozwinięcie umiejętności integracji sensorycznej. Współpraca terapeuty z dzieckiem odgrywa kluczową rolę w procesie terapeutycznym, dlatego dzieci z zaburzeniami integracji i koncentracją uwagi powinny regularnie uczęszczać na sesje terapeutyczne. Dzięki odpowiednio dobranym technikom terapeutycznym, dzieci mogą osiągnąć postępy w codziennym funkcjonowaniu.
Integracja sensoryczna: Jak wygląda terapia SI?
Terapia Integracji Sensorycznej jest procesem kompleksowym, który wymaga zaangażowania zarówno dziecka, jak i terapeuty si. Efektywność terapii zależy od regularności sesji, zaangażowania w ćwiczenia domowe oraz współpracy z rodziną lub opiekunami, aby zapewnić spójne wsparcie w codziennym życiu. Podczas sesji terapeutycznych dziecko jest wystawiane na różnorodne bodźce zmysłowe, takie jak dotyk, ruch, wzrok, słuch i propriocepcja. Terapeuta może wykorzystać specjalistyczny sprzęt terapeutyczny, gry, ćwiczenia ruchowe, opowieści sensoryczne i inne narzędzia, aby dostarczyć różnorodne doświadczenia sensoryczne.
Efekty diagnozy i terapii
Na wstępie warto zaznaczyć i przypomnieć, że każda osoba jest inna, a efekty terapii SI mogą być bardziej subtelne lub wymagać dłuższego czasu w niektórych przypadkach. Dlatego też ważne jest kontynuowanie terapii z cierpliwością i zaangażowaniem, aby osiągnąć najlepsze możliwe wyniki. Tempo nabywania sprawności i koordynacji jest indywidualnym procesem, który będziemy przeżywać wspólnie z dzieckiem. Pamiętajmy, że mogą one mieć trudności z opanowaniem nowych zadań.